Cel studiów
Celem studiów jest przygotowanie absolwentów do profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem i uzyskanie kwalifikacji do zajmowania stanowiska terapeuty pedagogicznego zgodnie z §22 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r.
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017r., poz.1575).
Adresaci studiów
Studia są adresowane do absolwentów uczelni wyższych, którzy posiadają kwalifikacje
z zakresu pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
Sylwetka Absolwenta
Absolwent po ukończeniu studiów będzie posiadał wiedzę z zakresu rozwoju emocjonalnego, poznawczego
i społecznego dzieci i młodzieży oraz występujących jego zaburzeń. Pozna również sposoby oddziaływania terapeutycznego. Absolwent będzie samodzielnie identyfikował i rozwiązywał problemy edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne oraz współpracował z innymi specjalistami w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej i edukacyjno-terapeutycznej mającej na celu aktywizację dziecka i jego rodziny.
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Program studiów
- Wybrane problemy z psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i psychopatologii
- Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej
- Współczesna diagnoza psychopedagogiczna
- Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego
- Podstawy prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
- Profilaktyka i terapia uzależnień
- Diagnoza i terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami
w nauce czytania i pisania - Diagnoza i terapia trudności w uczeniu się matematyki
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci w nauce matematyki
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
- Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami mowy – logopedia
- Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Klasyczne i nowatorskie metody i techniki stosowane w terapii pedagogicznej
- Terapia przez muzykę, sztukę oraz z wykorzystaniem nowych technologii
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
- Metodyka pracy z grupą
- Praktyka pedagogiczna