Diagnoza i terapia pedagogiczna (Pedagogika korekcyjna)

Cel studiów

Celem studiów jest przygotowanie absolwentów  do profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem i uzyskanie kwalifikacji do zajmowania stanowiska terapeuty pedagogicznego zgodnie z §22 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r.
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017r., poz.1575).

Adresaci studiów

Studia adresowane są do absolwentów studiów kierunku pedagogika pierwszego lub drugiego lub innego kierunku posiadających przygotowanie pedagogiczne, którzy chcą uzyskać kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

Sylwetka Absolwenta

Absolwent po ukończeniu studiów będzie posiadał wiedzę z zakresu rozwoju emocjonalnego, poznawczego
i społecznego dzieci i młodzieży oraz  występujących jego  zaburzeń. Pozna również sposoby oddziaływania terapeutycznego. Absolwent będzie samodzielnie identyfikował i rozwiązywał problemy edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne oraz współpracował z innymi specjalistami w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej i edukacyjno-terapeutycznej mającej na celu aktywizację dziecka i jego rodziny.

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Program studiów

  • Pedagogika specjalna
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Dydaktyka specjalna- geneza, klasyfikacja, koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
  • Wybrane problemy z psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i psychopatologii
  • Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej
  • Współczesna diagnoza psychopedagogiczna
  • Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego
  • Podstawy prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Diagnoza i terapia trudności w uczeniu się czytania i pisania
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami
    w nauce czytania i pisania
  • Diagnoza i terapia trudności w uczeniu się matematyki
  • Metodyka zajęć  korekcyjno-kompensacyjnych i  wyrównawczych dla dzieci w nauce matematyki
  • Metodyka zajęć  korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
  • Diagnoza i terapia  dzieci z zaburzeniami mowy – logopedia
  • Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Klasyczne i nowatorskie metody i techniki stosowane w terapii pedagogicznej
  • Terapia przez muzykę, sztukę  oraz z wykorzystaniem nowych technologii
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
  • Metodyka pracy z grupą
  • Praktyka pedagogiczna