Cel studiów
Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych i integracyjnych oraz prowadzenia rewalidacji w placówkach opiekuńczo-rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, takich jak warsztaty pracy chronionej, warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne.
Adresaci studiów
Studia są adresowane do absolwentów uczelni wyższych, którzy posiadają kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej uprawniające do pracy
z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych, integracyjnych oraz opiekuńczo-rewalidacyjnych.
Sylwetka absolwenta
Absolwenci studiów będą przygotowani do pracy z dziećmi i młodzieżą o różnych stopniu niepełnosprawności intelektualnej w różnych typach placówek systemu oświaty. Po ukończeniu kształcenia absolwenci będą posiadać przygotowanie merytoryczne i dydaktyczno-metodyczne w tym wiedzę i umiejętności z zakresu: podstaw edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, medycznych i psychologicznych aspektów edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, kulturowych i prawnych aspektów funkcjonowania osób niepełnosprawnych, metodyki nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na wszystkich etapach edukacyjnych, organizacji
i specyfiki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, metodyki pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością. W oparciu o posiadaną wiedzę i nabyte umiejętności absolwenci będą rozpoznawać i diagnozować potrzeby osób niepełnosprawnych oraz planować prace dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą w sposób zapewniający optymalne warunki nauczania i uczenia się.
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Program studiów
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – Oligofrenopedagogika
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Podstawy neurologii i psychiatrii dziecięcej
- Zespoły zaburzeń wczesnorozwojowych
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- Metody terapii opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy
- Wspomagające i alternatywne metody komunikacji
- Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.
- Metody terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
- Metody terapii i wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Metody grupowe z elementami socjoterapii
- Rewalidacja indywidualna
- Metodyka wychowania w internacie i innych placówkach rehabilitacyjnych
- Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Psychopedagogiczna diagnoza osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Edukacja integracyjna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
- Rehabilitacja społeczno-zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Praktyka pedagogiczna