Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Cel studiów

Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu w placówkach integracyjnych, specjalnych i innych placówkach oświatowych na wszystkich poziomach kształcenia.

Adresaci studiów

Adresatami oferty są absolwenci studiów wyższych posiadający kwalifikacje pedagogiczne ale nie posiadający przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej, którzy chcą zdobyć kwalifikacje niezbędne do edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
i zespołem Aspergera.

Sylwetka Absolwenta

Absolwenci studiów będą przygotowani do pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
w różnych placówkach opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych. Po ukończeniu kształcenia absolwenci będą posiadać przygotowanie merytoryczne i dydaktyczno-metodyczne pozwalające na trafną diagnozę, racjonalne  planowanie oraz skuteczne prowadzenie działań dydaktycznych, rewalidacyjnych i wychowawczych osób
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

Program studiów

  • Pedagogika specjalna
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Dydaktyka specjalna- geneza, klasyfikacja, koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
  • Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej, psychiatrii i psychologii klinicznej
  • Autyzm –etiologia i specyfika rozwojowa
  • Zaburzenia rozwojowe a zaburzenia ze spektrum autyzmu
  • Diagnoza osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Rewalidacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Modele terapeutyczne i terapie wspomagające osób z zburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Integracja sensoryczna i stymulacja zmysłów
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metodyka edukacji i terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Organizacja opieki, wychowania i edukacji, prawa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Funkcjonowanie rodziny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz metody wsparcia
  • Rehabilitacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Praktyka zawodowa