Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

Cel studiów

Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną umysłowo.

Słuchacze zdobędą umiejętność podejmowania racjonalnych i skutecznych działań dydaktycznych, wychowawczych i rewalidacyjnych w stosunku do dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w różnym stopniu (lekkim, umiarkowanym i znacznym). Zdobędą także umiejętność diagnozowania swoich podopiecznych, a poprzez to właściwego planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji nauczania i uczenia się oraz wychowania osób niepełnosprawnych umysłowo.

Słuchacz, poznając różne metody i formy pracy z dziećmi, będzie potrafił trafnie dobierać je i stosować w pracy ze swoimi podopiecznymi z niepełnosprawnością intelektualną.

Adresaci studiów:

Absolwenci uczelni wyższych posiadający kwalifikacje pedagogiczne.

Uwaga: Osoby, które ukończyły kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki (realizowany przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli) zapraszamy na przygotowane specjalnie dla nich semestralne uzupełniające studia podyplomowe z zakresu Oligofrenopedagogiki.  Czytaj więcej →

Program studiów:

  • Pedagogika specjalna
  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – Oligofrenopedagogika
  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Podstawy neurologii i psychiatrii dziecięcej
  • Zespoły zaburzeń wczesnorozwojowych
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metody terapii opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy
  • Wspomagające i alternatywne metody komunikacji
  • Metodyka nauczania i wychowania niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
  • Metody terapii osób z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
  • Metody terapii i wsparcia rodziny dziecka z niepełnosprawnością
  • Metody grupowe z elementami socjoterapii
  • Rewalidacja indywidualna
  • Metodyka wychowania w internacie i innych placówkach rehabilitacyjnych
  • Wybrane elementy arteterapii w pracy  z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie
  • Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Diagnoza funkcjonalna (psychopedgogiczna) osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Edukacja integracyjna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
  • Praktyka pedagogiczna

Kadra:

Nauczyciele akademiccy Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu oraz specjaliści – praktycy pracujący z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w różnym stopniu (lekkim, umiarkowanym i znacznym)

Kierownik studiów:

mgr Barbara Grądkowska – wykładowca Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu, Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Zamościu. Doświadczony nauczyciel dzieci, młodzieży i dorosłych. Oligofrenopedagog oraz rehabilitant.